پست‎های وبلاگ "1403" "شهریور"

عوامل موثر بر میزان سایش – ۲

۷ – حفاظت از سطح در برابر نفوذ گرد و غبار مواد و خاک و ذرات فلزی

اگر گرد و غبار مواد و خاک یا ذرات فلزی داخل یاتاقانها، تجهیزات و قطعات بروند، باعث سایش میشوند.

اگر ذرات سخت تر از سطح قطعه باشند، سطح را سایش خواهند داد و در نتیجه قطعه آسیب می بیند.

 

۸ – فضا و شرایط مناسب

گرد و غبار ذرات ریز مواد رطوبت، بخارات شیمیایی خطرناک همگی در فضا وجود دارند که بر فرایند کاری تجهیز و دستگاه تاثیر می گذارند و عمر مفید آنها را کاهش میدهند، پاکیزه و تمیز نگذاشتن تجهیز و دستگاه و فضای محیط و مکان دستگاه از سایش پیشگیری خواهد کرد.

 

 

۹ –  آموزش و یادگیری کارکنان

آموزش و یادگیری با کیفیت، مستمر، همیشگی و پیوسته کارکنان ایجاد فرهنگ سایش مناسب قوی و با کیفیت برای پیشگیری از سایش

 

 

۱۰- رهبران روانکاری مسئولیت پذیری و پاسخگویی

رهبران مسئولیت پذیر و پاسخگو باید نقش خود را به درستی انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند که همه قطعات، تجهیزات و دستگاه ها به درستی روانکاری میشوند.

همچنین کارگران، تکنسین ها و مهندسین فعال در بخش روانکاری باید نقش خود را با توجه به وظایف تشخیص داده و نقش خود را در فرایند کار درک کنند.

رهبران در سازمان باید آموزش و یادگیری با کیفیت و کافی در خصوص روانکاری برای پرورش کارگران، تکنسینها و مهندسین مهیا نمایند، تا آنها از چرایی و چگونگی روشها و دستورالعملهای روانکاری شناخت پیدا کنند، به طوری که کاملا از آنها آگاه باشند و به طور تمام و کمال در فرایند کار روشها و دستورالعملهای کاری را اعمال کنند.

همچنین باید کارگران و کارکنان را تشویق کنند تا در قبال روانکاری در سرتاسر سازمان مسئولیت پذیر و پاسخگو باشند.

 

۱۱-  تا کنون، مهمترین، موثرترین و کاربردی ترین حسگر نظارت بر وضعیت، سنجش توسط چشم است.

ضروری است که چشمان خود را آموزش دهید و بازرسان مشتاقی باشید، که این امر جز لاینفک بازرسی است.

اگر میخواهید قابلیت اطمینان در سطح جهانی داشته باشید، باید فرایند روانکاری در سطح جهانی داشته باشید.

اگر میخواهید فرایند روانکاری در سطح جهانی داشته باشید باید بازرسی در سطح جهانی داشته باشید.

 

۱۲- چندین تکنیک دیگر برای کاهش سایش عبارتند از: نگهداری مناسب، با توجه به تغییر فاصله در طول زمان تنظیمات آن به طور مستمر، برنامه ریزی خوب، یکپارچه سازی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، کنترل وظایف نگهداری پیشگیرانه، ایجاد نظم، ترتیب و تمیزی استاندارد کردن و توسعه کارهای تعمیراتی، انتخاب مواد مناسب برای قطعه، کاهش ارتعاش و لرزش، ایجاد سیستم اطلاعات فنی فرایند سایش، بررسی و تجزیه و تحلیل فنی و اقتصادی فرایند سایش، به روز کردن تجهیزات و نگهداری، استفاده از یک مرکز نگهداری و تعمیرات با ویژگیهای اینچنین: دارای تمامی امکانات، توسعه یافته، انعطاف پذیر و روزانه بهبود یافته.  

عوامل موثر بر میزان سایش – ۱

عوامل موثر بر میزان سایش

از مجموع عوامل موثر بر میزان سایش در ترکیب های تریبولوژیکی) اعتقاد بر این است که بیش از ۴۰ عامل وجود وجود دارد( ۱۲ عامل تاثیر کلی و برای واحدهای اصطکاکی که در شرایط شدید کار میکنند ۶۵- عامل اضافی قابل تشخیص است.

 

همه ما میدانیم که سایش را فقط میتوان کاهش داد و نمیتوان از آن جلوگیری کرد. ما میتوانیم سایش را به حداقل برسانیم، اما نمی توانیم آن را ریشه کن کنیم. به طور آشکار میگوییم یکی از روشهای کاهش زمان وقفه که در آن ارزش افزایی سرمایه وجود ندارد، کاهش سایش است.

استراتژیهای زیادی برای به حداقل رساندن سایش ابداع شده است که در زیر به برخی از مهمترین آنها می پردازیم:

۱ – جلوگیری از بار بیش از حد یا بارگذاری بیش از حد

باید از بارگذاری بیش از حد اجتناب شود، زیرا باعث شکسته شدن فیلم روانکار و وارد کردن نیرو اضافی به سطح شده و باعث سایش می شود.

 

۲ – حفظ فاصله مناسب بین سطوح

چنانچه که فاصله بین سطوح بسیار کم باشد، یک لایه روغن یا روانکار نمیتواند روی سطح فرسوده اعمال شود و در نتیجه تماسی فلز روی فلز ایجاد میشود. اگر فضای زیادی بین سطوح وجود داشته باشد، روانکار حرکت نمی کند، به دلیل عدم روانکاری، قطعات دستگاه به سرعت ساییده و فرسوده میشوند و همچنین باعث صدای زیاد دستگاه و لرزش آن می گردد.

۳ – روانکاری مناسب و درست

روانکار، یک لایه روان کننده در فضای بین سطوح تماس ایجاد میکند که روانی و مسطح بودن را بهبود می بخشد و از تماس فلز یا فلز جلوگیری میکند. روغن کاری و روانکاری نامناسب و نادرست منجر به سایش سطوح میشود. برای مقابله با سایش بایستی با نگرش علمی از روانکار درست، مناسب، با کیفیت، در زمان درست، به مقدار درست، روش درست و برای ماشین درست استفاده کنیم.

 

۴ –  بهبود پرداخت کاری یا تکمیل کاری فلز

 

پرداخت کاری برای جلوگیری از سایش و افزایش مقاومت فلز در برابر تغییر شکل انجام میشود انواع مختلف لایه های مستقیم با دایره ای هنگام عبور قطعات در فرآیند ماشین کاری شکل میگیرند که با چشم انسان قابل مشاهده نیستند. به دلیل سطح خوب، یک تماس خطی به جای تماس نقطه ای ایجاد میشود که در فرآیندها مفیدتر و نتیجه بخش تر است. روکش خوب، سطح بار را یکنواخت توزیع و از تماس های ساینده و برنده سطح را حفظ میکند و منجر به کاهش سایش میشود.

 

 

۵-  سختی زیاد سطح

سطوح نرم در مقایسه با سطوح سخت سریع تر از بین میروند. عملیات حرارتی برای افزایش سختی سطح شفت، بلبرینگ و سایر تجهزات و لینر گاید یا ریل واگن، سبب کاهش سایش میشود.

 

 

۶ – ایجاد سطحی مناسب بر روی فلز

سایش مکانیکی را میتوان با اعمال یک پوشش سخت فلزی مانند کروم یا گالوانیکی بر روی سطح به حداقل رساند. اگر یک لایه سخت و مقاوم بر روی سطح یک فلز در برابر سایش اعمال شود و سطح آن را بپوشاند، سایش قطعه را میتوان به حداقل رساند. به طور مثال کروم کاری سخت که از آن با عناوینی مثل کروم کاری صنعتی با کروم کاری مهندسی هم یاد میشود، به منظور کاهش اصطکاک افزایش مقاومت نسبت به خراشیدگی و افزایش مقاومت سطحی در برابر مواد شیمیایی روی قطعات اعمال می شود. این لایه کروم بسیار سخت است (معمولا بین ۶۵ تا ۶۹ راک ول) و ضخامتی بین ۲۰ تا ۴۰ میکرون دارد.

اهمیت کاهش سایش در قطعات

چرا کاهش سایش در قطعات و تجهیزات مهم است؟

براساس علم اقتصاد سیاسی در فرایند تولید، ما با سه زمان درگیر هستیم: زمان کار، زمان وقفه های کار و زمان تولید که به اختصار تعریف هر یک به قرار زیر است:

زمان کار مدت زمانی است که طول میکشد محصول تولید شود.

زمان وقفه های کار زمانی است که در فرایند تولید برای فراهم کردن وسایل تولید، نیروی کار، نگهداری و تعمیرات و غیره لازم است.

زمان تولید برابر است با مجموع زمان کار و زمان وقفه های کار.

مهمترین موضوع این است که در زمان وقفه ها در فرایند تولید **ارزش** تولید نمیشود.

بنابراین، گرایش تولید سرمایه داری، کوتاه کردن فزونی زمان تولید به زمان کار، تا حد امکان است.

اگر زمان تولیدP ، زمان وقفه I و زمان کار W باشد، پس P=W+I و برای کوتاه کردن فزونی زمان تولید به زمان کار تا حد امکان، باید زمان وقفه I به سمت صفر میل کند.

این جنبه تعیین کننده از علم اقتصاد سیاسی، در تکامل **تولید انعطاف پذیر** کمک زیادی نموده است.

در اعصار گذشته شاهد اختلاف زمانی چشم گیری بین زمان تولید و زمان کاری بودیم، مانند زمانهای وقفه طولانی برای تعمیر و

نگهداری، حمل و نقل، انبارداری و غیره پس زمان تولید بسیار بیشتر از زمان کار بود.

این فزونی زمان نمیتواند سرمایه را افزایش دهد.

چون سرمایه داری، با رانش به سوی افزایش سرمایه تعریف میشود، در نتیجه سرمایه داری بیش از پیش مجبور شده است تااین اختلاف را از بین ببرد.

از این رو در پایان قرن بیستم حرکت از مدل تولید **فوردیستی**( تولید انبوه) به **تولید انعطاف پذیر** رخ داده است.

آی جی تویودا و تا ای چی او هنو در شرکت تویوتا پیشگام **تولید انعطاف پذیر** هستند.

برای کاهش زمانهای وقفه بایستی سایش را کاهش دهیم!