عوامل موثر بر میزان سایش – ۱

عوامل موثر بر میزان سایش

از مجموع عوامل موثر بر میزان سایش در ترکیب های تریبولوژیکی) اعتقاد بر این است که بیش از ۴۰ عامل وجود وجود دارد( ۱۲ عامل تاثیر کلی و برای واحدهای اصطکاکی که در شرایط شدید کار میکنند ۶۵- عامل اضافی قابل تشخیص است.

 

همه ما میدانیم که سایش را فقط میتوان کاهش داد و نمیتوان از آن جلوگیری کرد. ما میتوانیم سایش را به حداقل برسانیم، اما نمی توانیم آن را ریشه کن کنیم. به طور آشکار میگوییم یکی از روشهای کاهش زمان وقفه که در آن ارزش افزایی سرمایه وجود ندارد، کاهش سایش است.

استراتژیهای زیادی برای به حداقل رساندن سایش ابداع شده است که در زیر به برخی از مهمترین آنها می پردازیم:

۱ – جلوگیری از بار بیش از حد یا بارگذاری بیش از حد

باید از بارگذاری بیش از حد اجتناب شود، زیرا باعث شکسته شدن فیلم روانکار و وارد کردن نیرو اضافی به سطح شده و باعث سایش می شود.

 

۲ – حفظ فاصله مناسب بین سطوح

چنانچه که فاصله بین سطوح بسیار کم باشد، یک لایه روغن یا روانکار نمیتواند روی سطح فرسوده اعمال شود و در نتیجه تماسی فلز روی فلز ایجاد میشود. اگر فضای زیادی بین سطوح وجود داشته باشد، روانکار حرکت نمی کند، به دلیل عدم روانکاری، قطعات دستگاه به سرعت ساییده و فرسوده میشوند و همچنین باعث صدای زیاد دستگاه و لرزش آن می گردد.

۳ – روانکاری مناسب و درست

روانکار، یک لایه روان کننده در فضای بین سطوح تماس ایجاد میکند که روانی و مسطح بودن را بهبود می بخشد و از تماس فلز یا فلز جلوگیری میکند. روغن کاری و روانکاری نامناسب و نادرست منجر به سایش سطوح میشود. برای مقابله با سایش بایستی با نگرش علمی از روانکار درست، مناسب، با کیفیت، در زمان درست، به مقدار درست، روش درست و برای ماشین درست استفاده کنیم.

 

۴ –  بهبود پرداخت کاری یا تکمیل کاری فلز

 

پرداخت کاری برای جلوگیری از سایش و افزایش مقاومت فلز در برابر تغییر شکل انجام میشود انواع مختلف لایه های مستقیم با دایره ای هنگام عبور قطعات در فرآیند ماشین کاری شکل میگیرند که با چشم انسان قابل مشاهده نیستند. به دلیل سطح خوب، یک تماس خطی به جای تماس نقطه ای ایجاد میشود که در فرآیندها مفیدتر و نتیجه بخش تر است. روکش خوب، سطح بار را یکنواخت توزیع و از تماس های ساینده و برنده سطح را حفظ میکند و منجر به کاهش سایش میشود.

 

 

۵-  سختی زیاد سطح

سطوح نرم در مقایسه با سطوح سخت سریع تر از بین میروند. عملیات حرارتی برای افزایش سختی سطح شفت، بلبرینگ و سایر تجهزات و لینر گاید یا ریل واگن، سبب کاهش سایش میشود.

 

 

۶ – ایجاد سطحی مناسب بر روی فلز

سایش مکانیکی را میتوان با اعمال یک پوشش سخت فلزی مانند کروم یا گالوانیکی بر روی سطح به حداقل رساند. اگر یک لایه سخت و مقاوم بر روی سطح یک فلز در برابر سایش اعمال شود و سطح آن را بپوشاند، سایش قطعه را میتوان به حداقل رساند. به طور مثال کروم کاری سخت که از آن با عناوینی مثل کروم کاری صنعتی با کروم کاری مهندسی هم یاد میشود، به منظور کاهش اصطکاک افزایش مقاومت نسبت به خراشیدگی و افزایش مقاومت سطحی در برابر مواد شیمیایی روی قطعات اعمال می شود. این لایه کروم بسیار سخت است (معمولا بین ۶۵ تا ۶۹ راک ول) و ضخامتی بین ۲۰ تا ۴۰ میکرون دارد.

نظر خود را بنویسید