سیستم های تحویل روغن کاری
روغن حمام
سیستم حمام روغن معمولی برای روانکاری یاتاقان ها برای کاربردهای با سرعت کم تا متوسط بالا رضایت بخش است.
از آنجایی که این نوع سیستم غیر گردشی است، سطح استاتیک روغن هرگز نباید بالاتر از مرکز پایین ترین عنصر نورد در یاتاقان روغن کاری شود.
مقدار بیشتر روغن می تواند باعث بهم خوردن، افزایش اصطکاک سیال در یاتاقان و در نتیجه دمای کار بیش از حد شود.
مگر اینکه سطح کارکرد روغن مشخص باشد، سطح روغن باید فقط زمانی بررسی شود که تجهیزات خاموش میشوند، زیرا بسته به سرعت کاربرد، سطح کار میتواند به میزان قابلتوجهی از سطح استاتیک کاهش یابد.
از آنجایی که سرعت، اثر آب بندی، دما و نوع روغن عواملی هستند که بر چرخه پر کردن مجدد تاثیر می گذارند، بازرسی منظم برای تعیین دفعات پر کردن مجدد ضروری است. کاربردهای این نوع عموماً از سنج های بینایی برای تسهیل بازرسی استفاده می کنند.
روغن کاری فیتیله ای
روغنهای فیتیلهای، یکی از روشهای قدیمیتر استفاده از روغن روی یاتاقانها،
هنوز هم از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. به درستی طراحی، اعمال و نگهداری شوند، سپس موثر و ارزان هستند.
فتیله که به عنوان یک فیلتر و تنظیم کننده کمیت عمل می کند، برای انتقال روغن از مخزن به یاتاقان، از عمل مویرگی یا نیروی جاذبه استفاده می کند.
روغنهای روانکننده پارافینیک نیز میتوانند با این نوع روغنگیر استفاده شوند، اگرچه آنها تمایل به رسوب کریستالهای موم بر روی الیاف فیتیله دارند و کارایی فتیله را از بین میبرند. از آنجایی که روغنهای ناپاتیک و مصنوعی این تمایل را نشان نمیدهند، برای روغنسازهای فیتیله ترجیح داده میشوند.
روانکاری قطره ای
یکی دیگر از روش های قدیمی روغن کاری بلبرینگ های روغن کاری، سیستم تغذیه قطره ای است. این سیستم با موفقیت در برنامه هایی که بارها و سرعت های متوسطی با آن مواجه می شوند، اعمال شده است. روغن وارد شده از طریق یک روغن گیر از نوع فیلتر، دارای سرعت جریان قابل کنترل است که توسط دمای عملیاتی برنامه خاص تعیین می شود.
روغن – پاشش روغن
این سیستم روانکاری عمدتاً در موارد دنده ای که روان کننده یاتاقان و دنده رایج است استفاده می شود. روانکاری یاتاقان ها در گیربکس، به غیر از گیربکس با سرعت آهسته، معمولاً مهم نیست زیرا پاشش روغن از دندانه های چرخ دنده برای روانکاری یاتاقان ها کافی است.
به دلیل مشکل دائمی زباله های فرسوده در حمل روغن، استفاده از فیلترها و شمع های تخلیه مغناطیسی در کاهش احتمال آلودگی یاتاقان ها به زباله های سایش کمک کننده است.
در کاربردهایی که با جریان یا پاشش روغن سنگین مواجه میشوید، گاهی اوقات یاتاقانهایی مجهز به محافظهایی برای کاهش مقدار روغن رسیده به یاتاقانها برای جلوگیری از گرمای بیش از حد ناشی از اصطکاک سیال در جایی که بلبرینگ غرق میشود، ضروری است.
در سیستمهایی که انتظار میرود پاشش یا شستشوی معمولی حاشیهای باشد، مسیرهای تغذیهکننده روغن باید در کیس طراحی شود تا شستشوی کیس به یاتاقانها هدایت شود.
نظر خود را بنویسید